احـــلـــي الأوقــــــات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

احـــلـــي الأوقــــــات

معانا هاتقضي احلي اوقاتك .. هاتقول اللي عندك .. وهانقولك اللي عندنا .. وهاتستمتع بوقتك وانت معانا

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

كيفية الحماية من انتقال البكتريا بين الاكل

كاتب الموضوعرسالة
nino
عضو جديد
عضو جديد
nino

المساهمات : 17

كيفية الحماية  من انتقال البكتريا بين الاكل Empty
مُساهمةموضوع: كيفية الحماية من انتقال البكتريا بين الاكل   كيفية الحماية  من انتقال البكتريا بين الاكل Icon_minitimeالأحد أغسطس 23, 2009 7:56 pm

فى الاول طبعا كلنا لما بندخل المطبخ السكينة الى بنقطع بيها اللحمة هيا الى بنقطع بيها الخضروات والفراخ او السمك صح ودا طبعا اكبر غلط كلنا بنقع فية اولا لان كل حاجة من الى انا قولت عليها دى بيبقا فيها نوع بكتريا
والبكتريا دى بتنتقل من السكينة او من الحاجة الى بنقطع عليها وطبعا احنا منعرفش حاجة وعشان نتفادى انتقال البكتريا واصابتنا بالامراض لازم ناخد بالنا
اولا لازم مثلا لما نقطع اللحمة بعد مانخلص تقطيع نغسل السكينة كويس بالمية والصابون وبعدين نغسل مكان التقطيع بردة بس المية الى هنغسل بيها لازم تكوةن مية دافية عشان تقتل البكتريا لان البكتريا ليها درجة حرارة
بتنشط فيها يعنى البكتريا بتنشط فى درجة حرارة من 40درجة مئوية ال 70 درجة مئوية ودى الدرجات الى بتنشط فيها يعنى مش بتنشط اقل من 40 او ازيد من 70 ودى بتيقا درجة حرارة الجو المحيط بتاع المطبخ
وعمتا اى حاجة نقطعا نحاول ان احنا منقطعش بعديها حاجة بنفس السكينة
يعنى مش نقطع خضار وبعديها نقطع لحمة او فراخ لا نقطع حاجة وبعدبها ننضف ونقطع الحاجة التانية
ود لسلامتنا وسلامة الى فى البيت كلهم ودى عن خبرة فى مجال المطاعم الى انا بتشغل فيها لانهم
عندنا فى المطعم عندنا فى حاجة اسمها بلنشيتا عندنا منها كذا واحدة وكل واحدة بنقطع عليها حاجة يعنى انا عندى
5 الوان الاخضر للخضار والاحمر للحوم والاصفر للسمك والازرق للفراخ والابيض لدقيق ومثلا لو دول كلهم مشغولين وانا معنديش غير بتاعت الخضار الى شغال عليها اروح عامل اية اروح اغسلها كويس بالمية والصابون كويس اوى وبعد كدة اروح شغال عليها اى حاجة تانية وبعد ما اخلص اروح غاسلها كويس عشان
ما انقلش عدوى البكتريا عشان احافظ على سلامة العميل وسلامتى انا كمان
وصدقونى دى طريقة كويسة تحافظ على سلامتنا وسلامة الى معانا فى البيت
والى عندى اى رد يبعتهولى او استفسار وانا اجاوب علية

كيفية الحماية من انتقال البكتريا بين الاكل
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» لماذا نهى الرسول عن الاكل والشرب واقفا